Muziek is vrijheid.

Door Kain_niaK op maandag 23 april 2012 18:28 - Reacties (32)
Categorie: Thy kingdom come., Views: 3.521

Vrijheid is gratis.
Daarom moet muziek gratis zijn.
Ik weet al heel mijn leven dat muziek gratis zou MOETEN zijn maar nog nooit ben ik er achtergekomen waarom.
Muziek is vrijheid.

Muziek is vrijheid en waarom?
Hieroom. Muziek veroordeelt niet.
En komt heel dicht bij emotie. Muziek is geen emotie maar er is niks wat dichter bij emotie komt dan muziek. Iets wat niet veroordeelt is zichzelf.
Vrijheid is jezelf zijn.

En muziek is een hoge vorm van aanbidding.
Een hele hoge. Meester Tony heeft gelijk. Engelen zingen niet.
Muziek is weggelegd voor de mens. De hoogste engel, Satan was ooit de engel van de muziek. (vraag me niet waar het staat, het staat in de de Bijbel ergens).
Maar hij heeft het verpruts. Moet hij weten.
Maar ik zal mijn God aanbidden met Muziek.
En mijn muziek zal altijd gratis zijn.

Volgende: Een ongewone gebeurtenis 04-'12 Een ongewone gebeurtenis
Volgende: Cyborg verhaal. 04-'12 Cyborg verhaal.

Reacties


Door Tweakers user ArthuaV, maandag 23 april 2012 18:37

Fietsen is ook vrijheid, en is ook niet gratis.

Door Tweakers user Kain_niaK, maandag 23 april 2012 18:41

een domme reactie geven is ook vrijheid. Laten we hopen dat ze daar geld voor gaan vragen.

Door Tweakers user coyote1980, maandag 23 april 2012 18:44

Muziek is gewoon gratis hoor, ik heb nog nooit gehoord dat je moet betalen als je een liedje in het park neuriet of zelfs zingt.

Zal wel niet zo lang duren als het aan Tim ligt, dat terzijde...

Door Flips, maandag 23 april 2012 18:52

Niak schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:41:
een domme reactie geven is ook vrijheid. Laten we hopen dat ze daar geld voor gaan vragen.
deze reactie die haaks staat op je blogpost, doet je wederom een beetje dommige over komen.

Naast je rijmpjes.

Door Tweakers user coyote1980, maandag 23 april 2012 18:59

Trouwens:

[godwin]Zeg maar tegen de geallieerde veteranen dat vrijheid gewoon gratis is, vinden ze leuk[/godwin]

Door Tweakers user CodeCaster, maandag 23 april 2012 19:06

Edit: laat maar

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 april 2012 00:30]


Door Tweakers user Silent7, maandag 23 april 2012 19:07

Pak wat glazen, water, blikjes, vorken en lepels en je maakt je vrije gratis muziek!

Door Tweakers user ElektroNeko, maandag 23 april 2012 19:36

Silent7 schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:07:
Pak wat glazen, water, blikjes, vorken en lepels en je maakt je vrije gratis muziek!
Helaas kost alles wat je opnoemt ook geld...

Door Tweakers user Torched, maandag 23 april 2012 21:47

Muziek wekt emotie op.
En muziek kost tijd om te maken. Ik snap dat je graag je eigen tijd weggeeft aan de baas als je weer potjes met jam staat te vullen. (bij wijze van voorbeeld) Maar ik hoor daar dus niet bij. Door het geniale iets dat heet geld kun je dus een compensatie vragen voor je tijd die je anders had besteed om eten te verzamelen.

[Reactie gewijzigd op maandag 23 april 2012 21:48]


Door Tweakers user ReVision, maandag 23 april 2012 21:48

Niets is gratis in het leven, uiteindelijk zitten overal kosten aan verbonden of dit nu direct of indirect is.

Door Tweakers user Patriot, maandag 23 april 2012 22:52

Waarom zou je hier nou serieus op reageren? Als iemand zo denkt, waarom verwacht je dan dat ze voor rede vatbaar zijn?

Door Tweakers user Bowy3r, maandag 23 april 2012 23:09

Torched schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:47:
Muziek wekt emotie op.
En muziek kost tijd om te maken. Ik snap dat je graag je eigen tijd weggeeft aan de baas als je weer potjes met jam staat te vullen. (bij wijze van voorbeeld) Maar ik hoor daar dus niet bij. Door het geniale iets dat heet geld kun je dus een compensatie vragen voor je tijd die je anders had besteed om eten te verzamelen.
Dit. Nu vind ik het gezeur bij platenmaatschappijen en over-the-top feesten in USA zoals Ultra Music Festival echt te ver gaan, maar je moet natuurlijk compensatie hebben voor de tijd dat jij steekt in je werk. Jij wilt toch ook geld vangen als je servers lopen te managen? Of doe je dit ook gratis?

Door Slaziak, dinsdag 24 april 2012 00:38

Dat is niet waar
Schaam je hiervoor!
Miskende waarheid

Ik weet het al langer
Vrijheid is niet gratis!

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 24 april 2012 02:56

Instrumenten zijn voor niets, repetitieruimtes worden gratis aangeboden, muzieklessen of zelfs opleidingen aan conservatoria die artiesten hebben gevolgd hoeven niet (af)betaald te worden, het maken van CD's of andere media kost niets, marketing komt aanwaaien en management werkt ook voor nop. En natuurlijk leven artiesten en iedereen die er verder mee gemoeid is natuurlijk gewoon op lucht en krijgen ze hun huizen aangereikt, hun eten kost niets en rekeningen krijgen ze niet. Ze lopen of fietsen naar hun gigs met hun drumstel achterop en hebben natuurlijk allemaal een neefje die 't licht en geluid allemaal graag voor ze regelt zonder compensatie. En zo kan ik nog wel even door gaan...

Dream on :z

Mja, hadden ze maar een vak moeten leren he? Kunnen ze dat muziek maken een beetje erbij doen voor Niak's plezier.

Door Tweakers user thewizard2006, dinsdag 24 april 2012 08:28

Het begon niet heel onaardig maar daarna moet je weer een god erbij betrekken. Jammer.
Over vrijheid in de bijbelse zin gesproken....
Keuzes maken = vrijheid. Iets dat religie in iedergeval probeert te beperken door alles voor je te beslissen

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 april 2012 08:29]


Door Tweakers user chaozz, dinsdag 24 april 2012 09:57

Godsdienst is per definitie beperkend. Kinderen lastig vallen met een oud boek vol met belachelijke oude teksten vol achterhaalde normen en waarden en een sprookjesfiguur die verteld wat je wel en niet zou moeten doen.

Vrijheid is een kind met rust laten, totdat deze meerderjarig is en zelf kan kiezen wat hij of zij wil geloven.

Vrijheid met godsdienst in verband brengen is echt zot.

Muziek is vrijheid slaat wat mij betreft ook nergens op. Waar moeten artiesten dan van leven? Van de voldoening dat jij er gratis van geniet? Hou toch op.

Door Tweakers user Kaasplank, dinsdag 24 april 2012 10:22

God bestaat niet dus die tijd die je verspeelt met het aanbidden kun je al weer beter benutten.

Alweer een gratis tip. Graag gedaan.

Door Tweakers user Kain_niaK, dinsdag 24 april 2012 10:23

Een samenleving als onze is rijk genoeg om artiesten te voorzien van hun noden zodat deze muziek kunnen maken. Maar die muziek zou wel gratis moeten zijn voor iedereen in de samenleving. Gelukkig is dat nu al heel vaak het geval.
Ik kan met een simpele mp3 of radio iedereen de muziek laten horen die ik mooi vind en ook mijn eigen muziek.

Ik wil helemaal niet zeggen dat artiesten geen beloning zouden krijgen voor hun werk.
Wel dat de samenleving anders aan het omgaan is met hun artiesten als dat het zou moeten zijn. Artiesten worden soms teveel vereerd als goden en gaan boven de mensen leven.
En hun beloning is niet naar de prestatie die ze leveren. Ze maken muziek maar zijn niks zonder publiek. En inderdaad, veel artiesten moeten eerst hun publiek betalen om naar hun muziek te luisteren. Net zoals ik mijn rapidshare account betaal om andere mensen gratis mijn muziek te laten luisteren. Ik doe ook veel met het gratis soundcloud maar rapidshare is beter om van artiest naar artiest samples en mixen te delen. (waar ik alle rechten op heb)

Door Tweakers user thewizard2006, dinsdag 24 april 2012 11:06

Kijk, met zo'n reactie kunnen we al weer wat meer.

Je maakt een aantal denkfouten. Dat is niet erg maar wel belangrijk dat je er bewust van bent.
Een samenleving als onze is rijk genoeg om artiesten te voorzien van hun noden zodat deze muziek kunnen maken
En Afrika dan? Die is niet rijk genoeg dus die kunnen artiesten niet voorzien en het niet gratis maken. Je hebt het nu over muziek maar je hebt ook nog kust, sport, acteurs etc Waar trek je de grens.
Maar die muziek zou wel gratis moeten zijn voor iedereen in de samenleving. Gelukkig is dat nu al heel vaak het geval.
Ik kan met een simpele mp3 of radio iedereen de muziek laten horen die ik mooi vind en ook mijn eigen muziek.
Je redenatie dat muziek gratis moet zijn is omdat muziek = vrijheid in jou context. Wat nu als ik vind dat vrijheid het hebben van een prive vliegtuig is (kan ik overal heen waar ik wil, wat een vrijheid). Je zal een betere onderbouwing hiervoor moeten vinden.
Verder zal je vaak voor mp3 die je download moeten betalen, behalve als je dat illegaal doet uiteraard (al is dat een hele andere discussie). Dat jij de keuze maakt om mensen jou muziek gratis te laten luisteren wil niet zeggen dat andere dit dan ook maar moeten doen.
Wel dat de samenleving anders aan het omgaan is met hun artiesten als dat het zou moeten zijn. Artiesten worden soms teveel vereerd als goden en gaan boven de mensen leven.
Ik snap deze zin niet. Stoort het je dat ze worden vereerd als goden terwijl er (voor jou) maar 1 echte god bestaat. Of is dit spreekwoordelijk bedoeld. Artiesten is trouwens wat breder dan alleen muziek. Ik heb nog nooit een schilder of circusclown gezien die boven die grens leven (die jij hebt bepaald?).
En hun beloning is niet naar de prestatie die ze leveren
Ben ik het in zekere zin mee eens. Echter moet je je wel realiseren dat ze een breed publiek (kunnen) aanspreken (miljoenen mensen). Zo werkt de marktwerking. Echter dit soort zaken kan je ook doortrekken naar bijv de voetballerij of basketball of anders de directeuren van bepaalde bedrijven. Er is geen lineaire lijn die bepaald of jou beloning bij je prestaties horen. Hoe eerlijk dit ook zou zijn. Het is een nobel streven maar ga er maar eens aan om dit voor alle beroepen te bepalen in afweging nemen hoeveel ervaring iemand heeft, welke scholing, hoeveel mensen hij/zij kan bereiken, hoe groot de maatschappelijke meerwaarde is etc.

Als jij jou muziek wilt delen is dat prima en moet je vooral doen. Verwachten dat andere dit dan ook maar moeten omdat jij het doet is onbegonnen werk en een onterechte conclusie

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 april 2012 11:08]


Door Tweakers user Kain_niaK, dinsdag 24 april 2012 13:20

Ik verwacht niet dat andere dit doet.
Ik wil wel werken aan een samenleving waar dit wel gebeurt.
Maar deze blogpost was meer een statement. Ik weet voor mezelf nu waarom ik het belangrijk vind dat muziek gratis is en dus zal mijn muziek altijd gratis zijn.

Door Tweakers user edeboeck, dinsdag 24 april 2012 13:55

Niak schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:23:
Een samenleving als onze is rijk genoeg om artiesten te voorzien van hun noden zodat deze muziek kunnen maken. Maar die muziek zou wel gratis moeten zijn voor iedereen in de samenleving.
Niak schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:23:
Wel dat de samenleving anders aan het omgaan is met hun artiesten als dat het zou moeten zijn. Artiesten worden soms teveel vereerd als goden en gaan boven de mensen leven.
En hun beloning is niet naar de prestatie die ze leveren.
Heb je niet het gevoel dat je jezelf tegenspreekt? Het komt paradoxaal over dat je stelt dat ze door de samenleving in hun noden voorzien moeten worden (=betaald worden?) terwijl je stelt dat muziek gratis moet zijn... uiteindelijk betaalt iedereen dan via een omweg.
Als artiesten als goden vereerd worden en hun beloning niet naar de prestatie is die ze leveren, wil je dan zeggen dat ze overbetaald worden? Of net onderbetaald (als ik jouw volgende paragraaf lees)?

En verder nog (uitgaande van de maatschappij die moet voorzien in de noden van muzikanten):
- moeten doven en slechthorenden ook mee betalen?
- stel dat je enkel naar klassieke muziek luistert, voorzie je dan mee in de noden van alle genres?
- wat met een maatschappij waarin iedereen muziek maakt *oeps*?
- en waarom voorzien we dan ook niet in de noden van schilders, schrijvers, beeldhouwers?
- en alle andere artiesten?
- en waarom niet iedereen die wat doet... tenslotte staan "artiesten" toch niet boven andere mensen? Ik heb veel meer aan een loodgieter als mijn kraan lekt dan aan iemand die de schoonheid van druppelend water bezingt?
- en waarom voorzien we niet in de noden van iedereen... nuttig of niet... we gaan menselijkheid toch niet afwegen aan het "utiliteitsbeginsel"?
- en wie gaat dan voorzien in de noden van diegenen die de hele tijd bezig zijn in de noden van bovenstaande groepen te voorzien?
- en wie... (cfr. basiscursus recursiviteit) ...

vragen... vragen... vragen...

Tot slot:
Niak schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:20:
Ik wil wel werken aan een samenleving waar dit wel gebeurt.
Zal ik alvast mijn rekeningnummer geven? ;)
edit:
Typo's

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 april 2012 13:57]


Door Tweakers user Lothlorien67, dinsdag 24 april 2012 18:27

Muziek is ook gratis. :)
Pak een instrument, ga een avond pingelen. Et voilá

Je moet het alleen niet aan een ander overlaten, want die zal er tijd en/of moeite in steken. en dat is nu eenmaal niet gratis. (net als dat een architect waarschijnlijk centjes zal verwachten voor het ontwerp van jouw huis)
Wederom.... een huis ontwerpen is gratis, als je het zelf kan en de tijd neemt.

Door Tweakers user Fawn, woensdag 25 april 2012 15:43

Satan was ooit de engel van de muziek.
Tegenwoordig wordt hij ook wel de RIAA genoemd ;)

Door Tweakers user sm1ley, woensdag 25 april 2012 19:40

Autorijden is vrijheid

Vrijheid is gratis.
Daarom moet autorijden gratis zijn.
Ik weet al heel mijn leven dat autorijden gratis zou MOETEN zijn maar nog nooit ben ik er achtergekomen waarom.
autorijden is vrijheid.

Autorijden is vrijheid en waarom?
Hieroom. Autorijden veroordeelt niet.
En komt heel dicht bij emotie. Autorijden is geen emotie maar er is niks wat dichter bij emotie komt dan muziek. Iets wat niet veroordeelt is zichzelf.
Vrijheid is jezelf zijn.

En autorijden is een hoge vorm van aanbidding.
Een hele hoge. Meester Tony heeft gelijk. Engelen rijden niet.
Autorijden is weggelegd voor de mens. De hoogste engel, Satan was ooit de engel van het autorijden. (vraag me niet waar het staat, het staat in de de Bijbel ergens).
Maar hij heeft het verpruts. Moet hij weten.
Maar ik zal mijn God aanbidden met Autorijden.
En mijn autorijden zal altijd gratis zijn.

Door Tweakers user Kain_niaK, donderdag 26 april 2012 13:30

Benzine is anders een stuk duurder dan een gitaar pakken en er muziek mee maken.
Ben erg blij dat mijn piano niet op benzine loopt. :+

Door Tweakers user Schumaster, vrijdag 27 april 2012 15:23

sm1ley schreef op woensdag 25 april 2012 @ 19:40:
Autorijden is vrijheid

En komt heel dicht bij emotie. Autorijden is geen emotie maar er is niks wat dichter bij emotie komt dan muziek.
Nog 1 vergeten ;)

Verder wat anderen ook al zeggen, het begint goed, alleen jammer dat god er weer bij betrokken moet worden...

Door Tweakers user Kain_niaK, maandag 30 april 2012 10:05

Als God inderdaad de oorsprong is van alles wat er bestaat, zoals ik geloof.
Is het onvermijdelijk dat God er bij betrokken word. Vooral wanneer ik in een periode ben waar het geloof heel actueel tot mij spreekt en leeft. Voor mij is het moeilijk om zeker wanneer het over emotie gaat, God er niet bij te betrekken. Voor de rest, ook in het verstandelijke vind ik God als oorsprong van alles. Omdat zijn wil de oorsprong is van alles wat er is gemaakt en op de aarde beschikbaar. Zowel als idee als fysiek iets.
Dat wil niet zeggen dat alles ook de wil van God is. Want er gebeuren zoveel slechte dingen die God niet wil, maar hij geeft de mens de vrijheid om voor een bepaalde tijd zelf God te spelen en te kijken hoe ver hij komt. Maar aan die tijd komt binnenkort een einde wanneer de wraak van God over de aarde komt. Dat is goed nieuws voor iedereen die dorst naar gerechtigheid en de reinen van hart want voor hun is het Koninkrijk van God en zij zullen God zien.

Door car accident lawyer dalla, woensdag 2 mei 2012 14:05

Really i am impressed from this post .... the person Who created this post is a genius and knows how to keep the readers connected .. thanks for sharing this with us. I found it informative and interesting. Looking forward for more updates ..

Door tim, woensdag 15 mei 2013 09:33

Juist!! Vrijheid is gratis, dat we er voor moeten boeten/betalen is een heel ander verhaal dat bol staat van intriges en afpersing vanuit machtsverhoudingen waar je liever doorheen slaapt.
Vrijheid is als een dief in de nacht;
Weinige hebben door dat hij er is want vele zijn in een diepe slaap.
Good old (actually dead) mr. Carlin made an impressive joke about it:

"it's called the American dream because you have to be asleep to believe it".

Door Tweakers user biebelebons, woensdag 15 mei 2013 09:58

En dan denk ik op mijn beurt.
Whoever/whatever controls the dream will control the dreamer.
And even then when sleepers are controllers it gets only worse..

Het bloed van onze vrijheid druipt vanaf de maakbaarheid van onze realiteit.

En als je dan denkt dat vrijheid gratis is dan heb je helemaal gelijk. Als je denkt dat vrijheid kosteloos is dan heb je het niet begrepen.

Door Jeroen, woensdag 15 mei 2013 11:12

Vrijheid is altijd relatief.


Als ik zo eens door het hele draadje heen lees kan je zien dat voor de een vrijheid weer een tikje anders is dan voor de ander.

Absolute vrijheid in de zin van het woord, zal je in dit leven niet vinden,Utopisch concept.

Autonoom zelfbeschikkingsrecht om het juiste te doen,ongehinderd door wat dan ook is een attribuut wat je alleen aan God kan toeschrijven.

En is een staat waarin zelfs de persoon die met God leeft maar ten dele aan onderhevig is.

Het aardse zal de vrijheid van geest altijd willen binden en omlaag trekken.

Je kan vrij in je geest zijn,en evengoed onderworpen zijn aan zaken waar je het niet mee eens bent, dat houdt je weer nederig.


Ik begrijp de uitspraak ""muziek is vrijheid " heel goed.

Iemand die vanuit vrijheid en liefde voor muziek muziek maakt, beoefenen daarin vrijheid en wil dat delen met anderen,op zo een manier dat geld er niet tussen in komt te staan.

Het verhaal dat zaken geld kosten is een andere zaak,muzikanten die kunnen leven van hun muziek en dat zijn er heel veel,maken veelal muziek die veel mensen leuk vinden(Mc Donalds concept) of hangen rond in de marge als een amateur.

Muzikanten die ronduit briljant of onbekend zijn zullen bij uitzondering of helemaal niet kunnen leven van hun muziek.
Omdat het niet hun opzet is.
Massa muziek voor de massa=geld.
Echte muziek voor echte muziekliefhebbers=vrijheid.


Iemand die zijn liefhebberij niet voor het geld doet is vrij daarin ,en wil dat ook vrij delen.

Het andere is van een lagere orde.

Door Dwi, zondag 29 december 2013 17:06

Hallo RaymondWas op het internet aan het sruefn naar opname apparatuur ( een herintreder ) en kwam via google op je site . Vind de muziek erg goed en ze doen het erg goed je dochters. Heb genoten van de muziek , dit is geen herrie die ik vaak op de radio hoor maar heerlijke heldere muziek/Heb je ook al een cd te koop ?Groet Raymond

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)