Hoe Bittorrent te gebruiken met familie om bestanden uit te wisselen.

Door Kain_niaK op maandag 6 mei 2019 15:27 - Reacties (23)
Categorie: Computer stuff, Views: 3.993

https://i.imgur.com/GsnYnqj.png
Dingie hiero, euh @foxgamer2019 had een vraagje. Nou dat vond ik zo'n puike vraag. Daar heb ik eventjes een film-antwoord voor gemaakt.

Bittorrent gebruiken om heel snel en effectief grote video bestanden (over de 1 GB) te delen met vrienden en familie. Prive. Kan dat? Dat kan zeker. Qbittorrent heeft de functionaliteit.


Op Tweakers.net leer je elke dag weer nieuwe dingen.

Volgende: RIP Bitfinex&Tether&Bitcoin 07-05 RIP Bitfinex&Tether&Bitcoin
Volgende: Hardnekkig misverstand 1# Bitcoin Cash. 04-05 Hardnekkig misverstand 1# Bitcoin Cash.

Reacties


Door Tweakers user heuveltje, dinsdag 7 mei 2019 10:45

De grotere vraag is waarom je bittorent zou willen gebruiken :?
Lijkt me dat iets als wetransfer, google drive dropbox etc veel simpler en makkelijker werkt.
En als je dan toch p2p wil doen, zet dan een ftp sessie oid op, veel efficienter dan torrents tussen 2 pc's

Door Tweakers user plofkip, dinsdag 7 mei 2019 12:42

Daar heb ik eventjes een film-antwoord voor gemaakt.
Whyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
Het zou zoveel makkelijker zijn om een blogpostje ofzo te lezen. Ik ga echt geen filmpjes kijken om het antwoord te vinden.
Denk dat het antwoord hier ook wel te vinden is: https://github.com/qbitto...-qBittorrent-as-a-tracker

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 7 mei 2019 12:43

ik ben het wel met hem eens, dat torrent (en zeker als je het met meerdere leden zou willen delen, best handig kan zijn. Iedereen die de file heeft helpt bij het delen ervan en dat maakt de overdracht na de initiatie steeds een beetje efficiënter.

Echter is het dan weer wel de vraag of het zoden aan de dijk zou zetten in zo'n beperkte kring. Wanneer je iets immers met meer dan 3 vrienden en je ouders deelt (las ik op tweakers) krijg je een schikkingsvoorstel van dhr Kuik op de mat. Het is dan maar de vraag of het bij 4 seeds wel loont ten opzichte van een vpn en een simpel nasje.

Door Tweakers user matty___, dinsdag 7 mei 2019 12:46

Is https://syncthing.net/ niet precies wat je zoekt?

Door Tweakers user stuiterveer, dinsdag 7 mei 2019 12:57

heuveltje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:45:
De grotere vraag is waarom je bittorent zou willen gebruiken :?
Lijkt me dat iets als wetransfer, google drive dropbox etc veel simpler en makkelijker werkt.
En als je dan toch p2p wil doen, zet dan een ftp sessie oid op, veel efficienter dan torrents tussen 2 pc's
Omdat wetransfer en dergelijke betekenen dat de bestanden bij een externe dienst komen te liggen. Je hebt iets niet zelf in beheer, en als zij om wat voor reden dan ook het bestand verwijderen heb je alsnog niks.

Waarom dan geen FTP? Aangezien torrents ervoor zorgen dat iedereen met het bestand mee uploadt. Als je dus zelf een lage uploadsnelheid hebt kan het uiteindelijk alsnog zijn dat de laatste persoon in een keten het bestand enorm snel ontvangt omdat iedereen in de pool mee seed. Bij FTP ben je alsnog zelf als enige alles aan het versturen.
i-chat schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:43:
Echter is het dan weer wel de vraag of het zoden aan de dijk zou zetten in zo'n beperkte kring. Wanneer je iets immers met meer dan 3 vrienden en je ouders deelt (las ik op tweakers) krijg je een schikkingsvoorstel van dhr Kuik op de mat. Het is dan maar de vraag of het bij 4 seeds wel loont ten opzichte van een vpn en een simpel nasje.
Dat lag minder genuanceerd, die persoon adverteerde zijn dienst op zaken als reddit. Hij vroeg er dan misschien geld voor, maar hij maakte het wel publiekelijk beschikbaar. Die 3 vrienden en ouders moet je dan ook alsnog een aantal vreemdelingen bij tellen.

Door Tweakers user LOTG, dinsdag 7 mei 2019 20:25

Ik vind het een extreem onhandige manier om bestanden te delen. Ja ok je bestanden staan niet bij een externe dienst maar je moet wel je Pc aan hebben staan als de andere persoon het wil downloaden. Daarnaast moeten het wel erg grote files zijn die je met veel mensen wilt delen wil het efficiënt zijn.

Door Tweakers user Kain_niaK, dinsdag 7 mei 2019 20:27

heuveltje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:45:
De grotere vraag is waarom je bittorent zou willen gebruiken :?
Lijkt me dat iets als wetransfer, google drive dropbox etc veel simpler en makkelijker werkt.
En als je dan toch p2p wil doen, zet dan een ftp sessie oid op, veel efficienter dan torrents tussen 2 pc's
Dit is voor grote video bestanden. Stel dat je de ruwe video bestanden voor een bruiloft met 10 verschillende mensen willen delen. Dan is bittorrent ideal.

Door Tweakers user mjjveldt, woensdag 8 mei 2019 08:38

Of gewoon usb sticks versturen

Door Tweakers user deknegt, woensdag 8 mei 2019 08:58

En voor elke neef/nicht/opa/oma/achter-achterbroer en zwager een tientje neerleggen voor een 32gb USB-stick. :+

Door Tweakers user Gomez12, woensdag 8 mei 2019 11:59

stuiterveer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:57:
[...]
Waarom dan geen FTP? Aangezien torrents ervoor zorgen dat iedereen met het bestand mee uploadt. Als je dus zelf een lage uploadsnelheid hebt kan het uiteindelijk alsnog zijn dat de laatste persoon in een keten het bestand enorm snel ontvangt omdat iedereen in de pool mee seed.
Wat jij beschrijft is de theorie, wat er in de praktijk veelal zal gebeuren is dat alle pc's op verschillende tijdstippen aanstaan en dat uiteindelijk niemand mee upload.

Je praat hier niet over swarms met 10.000 users waarvan er altijd wel een paar hun pc aan laten staan, je praat hier over 3 of 4 man die gewoon het bestand verplaatsen na downloaden en/of hun pc uitzetten.

En je lage uploadsnelheid blijft altijd de beperkende factor, leuk dat persoon 2 met Gb kan uploaden, als die het met 1 kb/s binnenkrijgt kan hij het ook slechts met 1kb/s verzenden als het over nog niet gebufferde data gaat.
Kain_niaK schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:27:
[...]
Dit is voor grote video bestanden. Stel dat je de ruwe video bestanden voor een bruiloft met 10 verschillende mensen willen delen. Dan is bittorrent ideal.
Voor grote video-bestanden zou ik gewoon wat web-space ergens huren voor een weekje oid dan kan iedereen het met GB-snelheid downloaden als het eenmaal geupload is.

Door Tweakers user TommyboyNL, woensdag 8 mei 2019 14:54

Kain_niaK schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:27:
[...]


Dit is voor grote video bestanden. Stel dat je de ruwe video bestanden voor een bruiloft met 10 verschillende mensen willen delen. Dan is bittorrent ideal.
Inderdaad. Het enige vereiste is dat iedereen tegelijk zijn PC aan heeft staan. I. De. Aal.
Even een upload naar DropBox/Mega/Stack/WhatEver en die link delen is inderdaad vele malen onhandiger.

/s.

Door Tweakers user Kain_niaK, woensdag 8 mei 2019 15:56

Bedankt voor een normale reactie Tommyboy, zo kan het dus ook

Door Tweakers user TommyboyNL, woensdag 8 mei 2019 17:27

Kain_niaK schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:56:
Bedankt voor een normale reactie Tommyboy, zo kan het dus ook
Ik heb nog nooit een abnormale reactie op jouw blogs gepost, tot nu toe waren dat alleen lege beschuldigingen van jou.

Door Tweakers user Kain_niaK, donderdag 9 mei 2019 19:53

TommyboyNL schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:54:
[...]

Inderdaad. Het enige vereiste is dat iedereen tegelijk zijn PC aan heeft staan. I. De. Aal.
Even een upload naar DropBox/Mega/Stack/WhatEver en die link delen is inderdaad vele malen onhandiger.

/s.
Nee, je hebt maar een computer nodig die online is om het te laten werken.

Door Tweakers user TommyboyNL, donderdag 9 mei 2019 23:29

Kain_niaK schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:53:
[...]


Nee, je hebt maar een computer nodig die online is om het te laten werken.
Waar moet die ene computer dan de betreffende data vandaan downloaden?

Door Tweakers user Kain_niaK, vrijdag 10 mei 2019 07:02

Omdat niet iedereen op hetzelfde moment aan het downloaden zal zijn.
Eenmaal de tweede persoon de files heeft kan de eerste zijn computer uitzetten.
Stel dat je het bestand naar 10 mensen wil sturen. Kan goed zijn dat nummer 6 van 5 en 4 download en dat 1,2,3 hun computers op dat moment uit staan.

Door Tweakers user TommyboyNL, vrijdag 10 mei 2019 11:55

Kain_niaK schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:02:
Omdat niet iedereen op hetzelfde moment aan het downloaden zal zijn.
Eenmaal de tweede persoon de files heeft kan de eerste zijn computer uitzetten.
Stel dat je het bestand naar 10 mensen wil sturen. Kan goed zijn dat nummer 6 van 5 en 4 download en dat 1,2,3 hun computers op dat moment uit staan.
Dan heb je dus nog steeds meer dan 1 computer nodig om het te laten werken.

Door Tweakers user stuiterveer, vrijdag 10 mei 2019 14:23

TommyboyNL schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Dan heb je dus nog steeds meer dan 1 computer nodig om het te laten werken.
Nee, minstens 1. Elke extra computer kan daarbij mee uploaden. In tegenstelling tot FTP waarbij 1 computer maar uploadt, en externe diensten zoals Mega waarvan je misschien niet wilt dat de data daarheen gestuurd wordt.

Door Tweakers user TommyboyNL, vrijdag 10 mei 2019 15:53

stuiterveer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:23:
[...]


Nee, minstens 1. Elke extra computer kan daarbij mee uploaden. In tegenstelling tot FTP waarbij 1 computer maar uploadt, en externe diensten zoals Mega waarvan je misschien niet wilt dat de data daarheen gestuurd wordt.
Fout. Als er maar 1 computer on-line is, valt er voor hem niks te up- of downloaden omdat hij geen peers heeft die data vragen of aanbieden.

Door Tweakers user stuiterveer, vrijdag 10 mei 2019 17:01

TommyboyNL schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:53:
[...]

Fout. Als er maar 1 computer on-line is, valt er voor hem niks te up- of downloaden omdat hij geen peers heeft die data vragen of aanbieden.
Goed punt, maar dat gaat in alle andere gevallen ook op. Als er geen server (zij het extern of door jezelf gehost) is om de bestanden aan te bieden valt er niks te downloaden.

Door Tweakers user TommyboyNL, vrijdag 10 mei 2019 19:10

stuiterveer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:01:
[...]


Goed punt, maar dat gaat in alle andere gevallen ook op. Als er geen server (zij het extern of door jezelf gehost) is om de bestanden aan te bieden valt er niks te downloaden.
De kans dat de Dropbox servers on-line zijn is echter een stuk groter dan dat de computer van tante Mina (wie bovendien een 20/2 ADSL lijntje heeft) of ome Henk (waar de torrent client niet automatisch mee start) on-line is.

Door Tweakers user stuiterveer, vrijdag 10 mei 2019 20:48

TommyboyNL schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:10:
[...]

De kans dat de Dropbox servers on-line zijn is echter een stuk groter dan dat de computer van tante Mina (wie bovendien een 20/2 ADSL lijntje heeft) of ome Henk (waar de torrent client niet automatisch mee start) on-line is.
Heb je m'n eerdere comments wel gelezen:
stuiterveer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:23:
In tegenstelling tot FTP waarbij 1 computer maar uploadt, en externe diensten zoals Mega waarvan je misschien niet wilt dat de data daarheen gestuurd wordt.
Voor beide mogelijkheden, zowel clouddiensten als lokale services, is een usecase. Maar als deze blog ging over hoe je iets naar een clouddienst moest uploaden dan stond wel iets anders in de titel dan "Hoe Bittorrent te gebruiken met familie om bestanden uit te wisselen", nietwaar?

Door Tweakers user mvhorssen, zaterdag 11 mei 2019 09:31

Voor deze use case kan ik Resilio sync aanraden. Ik heb dit op mijn NAS draaien (waardoor er altijd 1 computer online is). Dit maakt onder water gebruik van het bittorrent protocol. Wat mij betreft een groot voordeel is (ten opzichte van FTP of wetransfer), is de stabiliteit van de overdracht. Als op enig moment een verbinding tijdelijk wegvalt is dit met torrent totaal geen probleem. Ook heb ik nog nooit gehad dat er een bestand beschadigd is tijdens de overdracht. Zeker met USB sticks en grote bestanden is dit nogal eens een probleem.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.